Thursday, March 26, 2020

3 Makanan Tingkatkan Sistem Imun

Flu atau selsema mudah berjangkit dan paling dijauhkan pada masa ini adalah virus COVID 19 ni. Boleh dipindahkan kepada orang lain dengan mudah melalui percakapan, bersin, sentuh pada permukaan yang telah dijangkiti virus tersebut.
.
Bila badan diserang penyakit, sistem imun kita akan mula bertindak balas. Bermulalah perang untuk lawan penyakit tersebut. Oleh itu, badan akan mula bertindak balas untuk lawan penyakit tersebut dengan demam atau kelenjar membengkak.
.
Antara makanan yang boleh dimakan untuk meningkatkan antibodi badan adalah:
.
1.Bluberri


Bluberri tinggi dengan kandungan antioksida yang dipanggil flavonoids. Ini dapat membantu untuk menjaga dari radikal bebas yang boleh merosakkan sel dan juga membantu mencegah penyakit seperti kanser.
.
2. Kunyit



Curcumin yang terdapat dalam kunyit dapat membantu meningkatkan lagi sistem daya tahan badan. Kandungan ini juga dapat membantu dalam menghasilkan sel T, sel B, sel NK dan beberapa sel lain yang dapat menguatkan lagi sistem badan.
.
3. Bayam


Dalam kandungan bayam juga terdapat kandungan flavonoid seperti dinyatakan didalam bluberri sebelum ini. Bayam juga mengandungi caretonoids dan terdapat juga vitamin C dan vitamin E yang membantu dalam meningkatkan lagi sistem imun tubuh.
.
Ada banyak lagi makanan lain yang dapat membantu meningkatkan sistem imun. Selain makanan digalakkan juga untuk bersukan untuk kesihatan badan.
.
#notakakiku