Monday, October 14, 2013

Tips Pilih RUMAH SEWA

Kali ni saya nak share sikit tips yang mungkin boleh korang pilih untuk sewa rumah. Tak kan la korang tak tengok rumah terus sewa kan. Tempat korang sewa tu mesti la kena betul kan. ok... Tengok dulu jom.

LOKASI

  • Yang ni bagi saya agak penting la untuk korang pilih. Macam saya sebelum ni sewa di Jengka. Rumah yang saya dan member sewa boleh dikatakan dekat la. Kalau korang student, Pilih tu yang agak berdekatan dengan tempat korang belajar la. Macam tu Jugak la kalau korang bekerja. Lokasi jugak boleh mempengaruhi harga sewa rumah tu.
JENIS RUMAH
  • Kalau sewa rumah  macam banglo tak kan la nak sewa murah. Konpem la mahal. Saya cadangkan pilih la rumah yang belum di tambah2 (renovate) lg. Biasanya harga yang belum renovate ni murah sikit la dari yang dah renovate ni. Ada jugak rumah kedai. Yang ni bergantung jugak la harga dia. Tapi kebanyakan nye kalau rumah kedai akan bayar per orang la yang saya tengok.

JUMLAH BILIK
  • Pilih la jumlah bilik yang berpatutan dengan harga yang korang akan bayar. 2 bilik ke, 3 bilik ke, 4 bilik ke, 5 ke. Pilih tu biar kena la dengan jumlah yang korang akan duduk kat umah tu.


BIL
  • Kalau bil ni tanya la terus dengan owner umah yang korang akan sewa. Samada termasuk dalam sewa yang korang dah bayar ataupun korang kena bayar sendiri. Tambahan pulak internet. Kalau da ada untung la. Kalau tak ada tambah sendiri la macam kami masa rumah sewa kat Jengka.
TOILET
  • Ha... yang ni korang cek la dulu dalam umah tu  elok ke tak tandas nya. Tak nak nanti jadi macam saya crita sebelum ni kan..huhu

DEPOSIT
  • Tanya awal2 berapa deposit yang perlu dibayar. Deposit 2 bulan ke, 3 bulan ke kan. Yang penting bagi saya adalah korang kena lah catit bayaran yang dah korang buat. Ni sebagai backup la kalau apa2 jadi. Kalau owner kata tak bayar korang boleh la tgk balik bila yang tak bayar tu. Pernah ada kes ni.
Itu je la yang dapat dikongsi ye... Mana kurang tu sory la ye.. Sekian~~