Pelaburan dengan RM2



          Tengah belek2 cari baju tadi, belek sampai last baju ada la surat khabar buat alas baju ni. Terdetik pulak nak selak surat khabar ni pastu terjumpa la selonggok syiling kat situ. Kira2 syiling tu dalam RM2 la ada. Tapi tak ingat la pulak da berapa lama da letak kat bawah tu. Ada kot dalam 4 @ 5 bulan @ lebih jugak..hehe

          Ha... Masa tu jugak la terpikir, letak bawah surat khabar ni RM2. Lepas 5 bulan tetap jugak la sama bentuknya dalam 5 @ 6 keping besi yang harganya tetap RM2. Terlintas la pulak bab melabur... Melabur kat bank? Melabur dengan beli emas? Ataupun beli barang dengan harga RM2 jual dengan RM4? Melabur dalam hartanah? Saham? Pada korang apa lagi? tapi dengan RM2 boleh ke nak labur beli emas, hartanah @ saham? o.O

         Disebabkan belajar dalam bab pertanian, terfikir la pulak kalau melabur dari segi pertanian pulak. Kenapa la saya tak beli je biji benih RM2 pastu tanam kan. Ni pendapat saya la... Ok. Beli benih cili padi dengan harga RM2. Dalam 1 peket tu ada la dalam 60 biji. Lepas tanam 50 biji benih je yg ok dan hidup. Katakan 1 pokok dapat hasilkan 1 KG. 50 pokok dapat 50 KG. Harga pasaran katakan RM10. Dapat la RM500 (50 X 10) kan??

          RM2 hasilkan RM500 untung kasar. Tolak2 dapat la dalam RM300 kot. Hmm.. boleh tahan jugak tu. Ni sekadar pandangan je dari budak baru belajar. Kalau salah tolong tunjukkan. Ngeh3~ Kalau gitu kena laburkan la duit syiling ni. Ha. labur ngan lebur tu lain2 ya. Kena betul pilih mana nak tu. Heeee :D 
         Ada idea lain? Berminat kongsi cara besarkan lagi modal RM2 boleh komen kat bawah ye. Sama2 kita belajar.. Sekian~
Comments
0 Comments