Nak Makan Jangan Berkira?

          Bila tengah duduk sorang2 terfikir pulak ayat ni " Nak makan jangan berkira". Nak berkongsi sikit la dari pandangan saya seorang budak baru belajar ni. Nak makan tu tak kisah la apa pon nak makan kan. Teringat pulak time praktikal. Masa duit tengah pokai2 punya la berjimat nak makan tuh. Bila dapat elaun praktikal je, sedap la sikit makan. Time belajar pon lebih kurang la. 


        Beli la kalau rasa nak beli apa2 untuk makan. Rezeki kan... Tapi bila tengah pokai tu memang terpaksa la berkira kan. Duit ada berapa hinggit je tak kan nak pergi makan kat mcd. Makan tempat macam tu boleh la sekali sekala kan. Untuk kesihatan jugak sebenarnya.

        Tapi, tadi ada terfikir lebih baik berkira dulu. Ha... Ni untuk korang yang rasa duit tu selalu tak cukup dan terasa nak kumpul duit la. Ye la, duit tengah tak de nanti gi beli pulak makanan yang rasa nak puas hati je kering la jadinya. Biasa awal bulan mcd akhir bulan maggi. Cuba kawal belanja. Cthnya macam pokok la katakan... Pokok tu baru je nak membesar kita dah patahkan pucuk, patahkan dahan. Baru je nak berbunga nak berbuah, pegi buang pulak dahan yang nak berbuah tu. Nak dapat hasil, tapi lain jadi. Simpan duit, bukan sekadar simpan, tapi cuba labur. Pasti duit tu akan bertambah lagi kan. Nanti kamu juga yang senang. :)

        Bila dah berduit nanti, nak makan pon tak payah da nak berkira sangat. Makan tapi duit masuk. Kan best macam tu. Sekian~~
Comments
0 Comments