9 Pedang RASULULLAH S.A.W

Jom kita tengok Pedang RASULULLAH S.A.W..

1. 'Ma'thur Al-Fijar'


Pedang ini dimiliki sebelum Rasulullah SAW menerima wahyu pertama di Makkah, pedang ini diberi oleh ayahanda beliau dan dibawa bersama sewaktu berhijrah dari Makkah ke Madinah. Akhirnya pedang ini diberi kepada Ali Bin Abi Thalib bersama peralatan perang yang lain. 

Tempat : Muzium Topkapi, Istanbul
Bentuk : Blade 
Panjang : 99 cm
Pemegang pedang : Dari emas berbentuk 2 ular dengan berlapiskan emeralds dan pirus dan mempunyai ukiran arab berbunyi Abdallah bin Abd al-Mutalib.

2. Al-Adb



Al-Adb beerti memotong atau tajam. Pedang ini dikirim ke para sahabat Rasulullah SAW sesaat sebelum Perang Badar. Rasulullah menggunakan pedang ini ketika Perang Uhud, pedang ini jugak digunakan sahabat Rasulullah SAW sebagai bukti kesetiaan mereka kepada Rasulullah SAW. 
Tempat : Masjid Husain, Kairo Mesir

3. Dhu Al Faqar



Pedang ini dari hasil rampasan perang Badr. Rasulullah memeberikan pedang ini kepada Ali bin Abi Thalib yang kemudiannya diserahkan kembali ketika Perang Uhud dengan darah dipenuhi 
darah dari tangan dan bahunya. 
Bentuk : Blade dua mata

4. Al-Battar



Pedang ini juga hasil dari rampasan dari Banu Qaynaqa, pedang ini juga disebut pedang pada Nabi kerana didalamnya terdapat ukiran nama Nabi Daud AS, Nabi Sulaiman AS, Nabi Musa AS, Nabi Harun AS, Nabi Yusuf AS, Nabi Zakaria AS, Nabi Yahya AS, Nabi Isa AS, dan Nabi Muhammad SAW. Didalamnya juga terdapat gambar Nabi Daud AS ketika memotong kepala pemilik asal pedang ini Goliath dan dikatakan pedang ini juga akan digunakan Nabi Isa AS ketika beliau turun ke bumi untuk mengalahkan Dajjal. Wallahu'Alam.

Tempat : Muzium Topkapi, Istanbul
Bentuk : Blade
Panjang : 101 cm

5. Hatf



Sama seperti pedang Al-Battar, pedang ini juga hasil dari rampasan Banu Qaynaqa. Pada asalnya pedang ini dibuat dari hasil tangan Nabi Daud AS sebelum jatuh kembali ke tangan Nabi Muhammad SAW setelah disimpan oleh suku Levita.

Tempat : Muzium Topkapi, Istanbul
Bentuk : Blade
Panjang : 112 cm
Lebar : 8 cm


6. Al-Mikhdam



Ada yang dikhabarkan bahawa pedang ini berasal dari Nabi Muhammad SAW yang kemudian diberi kepada Ali bin Abi Thalib dan diteruskan ke anak-anaknya dan ada juga khabar mengatakan pedang ini memang berasal dari Ali bin Abi Thalib hasil dari rampasan serangan yang beliau pimpin di Syria. Terdapat satu ukiran tulisan arab bermaksud 'al-Zayn al-Din alal-Abidin'.

Tempat : Muzium Topkapi, Istanbul
Bentuk : Blade
Panjang : 97 cm

7. Al-Rasub



Ada yang mengatakan bahwa pedang ini dijaga di rumah Nabi Muhammad SAW oleh keluarga dan sanak saudaranya. 

Tempat : Muzium Topkapi, Istanbul
Bentuk : Blade
Panjang : 140 cm
Sarung : Mempunyai bulatan emas dan ukiran arab 'al-Jaafar al-Sadiq'

8. Al-Qadib



Pedang ini adalah pedang pertahanan seharian dan tidak digunakan ketika peperangan. Pedang ini dilihat berada di rumah Nabi Muhammad SAW dan kemudian digunakan oleh Khalifah Fatimid. 

Tempat : Muzium Topkapi, Istanbul
Bentuk : Blade tipis seperti tongkat
Sarung : mempunyai ukiran 'Tidak ada Tuhan selain Allah, Muhammad Rasul Allah.
Panjang : 100 cm
Bahan sarung : Kulit haiwan yang dicelup

9. Qal


Pedang ini mungkin dikenali dari nama tempat di Syria atau India Cina. Pedang ini adalah salah satu pedang Nabi Muhammad SAW sebagai rampasan dari Bani Qaynaqa ada juga yang percaya Nabi Muhammad SAW menemukan pedang ini ketika beliau menemukan air zam zam. Didalamnya ada ukiran 'Ini adalah pedang mulia dari rumah Nabi Muhammad SAW, Rasul Allah'. 

Tempat : Muzium Topkapi, Istanbul
Bentuk : Blade dan bergelombang 
Panjang : 100 cm

Credit to : diarisifroggie.com
Comments
0 Comments