Friday, December 28, 2012

Aku Rabun Warna

Lect : Kenapa awk tulis guna pen purple ni?
aku : =,="""...........saya rabun warna(dalam ati)
(Yang kenal aku mesti tau kan situasi ni)agagaga

------------------------------------------------

Bile ngan member..
Contoh situasi:
member : tolong ambik kertas warna purple tu..
aku : (gi amek kertas warna biru bg member)
member : amek warna purple la..bukan warna biru..LOL
aku : mne aku tau..nmpak macam purple..aku rabun warna la..
member : ye ke ko rabun warna <== (x caye lak)
aku : aishhh..camno la nk terang (dalam ati)
member : (tangan tunjuk kat baju warna kuning) ha..ni wane ape?
aku : kuning
member : ha..tu boleh je..
aku : =,="" ..yang camtu aku nampak la..macam biru ngan purple ke aku tertukar la..cam kuning, merah ke kadang2 ok..tgk atas warna tu la camne..(x tau nk terang camne)
member : ni lak wane ape??
member : ni??
member : ni yg kat sini ni??
member : ha..ni2 warna ape lak??
(soalan yg biasa di uji oleh mereka) :D

ok..kat sini aku nak tunjuk la 1 mende kat korang yg pernah tanya aku..aku share ngan korang ape yg aku nmpak pasal warna ni..aku keliru dengan warna..bukan buta warna..aku still je boleh nmpak warna2 lagi..bukan nampak hitam putih je macam tv zaman dulu..cume ade warna yg aku x dpat bezakan..sebab tu kalau korang tnye ade warna yg aku dapat jawab lg..

ada warna yang aku kurang contoh nya yang aku tau warna hijau ngan merah..biru ngan purple..macam tu la lebih kurang..kat bawah ni ade 1 gamba yg aku nk tunjuk..untuk normal macam korang akan nampak macam contoh warna yang normal tu..tp klu aku..aku akan nmpak macam protanopia..sebab tu la ade warna yang aku x dapat beza kan..ha..tp traffic light aku boleh la bezakan lg..1 lg yg best..walaupun rabun warna..test nak amek lesen untuk ujian warna ni aku lpas..:D

macam mana??faham kan dengan gambar ni?yg normal tu korang nampak dan yang protanopia ni ape yang aku nmpak..ha..ni je la yang aku dapat kongsi pasal rabun warna ni..so kalau jmpa ngan orang rabun warna lg x la korang pelik kalau dorang boleh jawab dengan warna yang korang tunjuk..:D
ok..tu je..sekian~