Monday, November 19, 2012

Halia Gergasi


AROMA sup tulang yang dimasak di dapur Restoran Minang Sri Selesa sudah mampu membuatkan pelanggan kecur air liur.

Sup tulang di restoran yang terletak di Kampung Sum Sum, Janda Baik, Pahang itu terkenal dalam kalangan pelanggan tempatan dan luar termasuk dari Kuala Lumpur.

Menurut pemilik restoran tersebut, Refni Agus Salim, 50, rahsia keenakan sup tersebut terletak pada jenis dan jumlah halia yang dicampurkan ke dalam sup tulang itu.

"Kalau masak 40 kilogram (kg) tulang lembu, mesti guna lebih satu setengah kg halia biasa. Jika guna halia Bentong, setengah kg sahaja sudah mencukupi.

"Rasa halia Bentong lebih pedas, serabut lebih halus, dan kandungan seratnya tinggi," kata Refni atau lebih mesra dengan panggilan Kak Mi ketika ditemui di kedainya baru-baru ini.

Keistimewaan halia Bentong itu menambahkan keenakan sup Kak Mi, namun disebabkan harganya mahal menyebabkan beliau berfikir banyak kali sebelum membelinya.

Harga halia Bentong kini mencecah lebih RM15 sekilogram di pasaran berbanding halia biasa iaitu RM2 sekilogram. Walaupun Bentong pusat pengeluaran halia berkenaan, harganya tetap tinggi.

Halia Bentong yang tergolong dalam tanaman rizom cukup terkenal dalam kalangan penggemar tanaman halia. Nama saintifik halia ialah Zingiber officinale.

Halia Bentong mempunyai serabut yang halus, kandungan serat dan air tinggi, mudah dipotong serta isinya berwarna kuning cerah.

Halia ini boleh diproses untuk pengeluaran minyak dan hasil ekstrak. Bahan aktif dalam ekstrak halia ialah gingerol dan oleoresin. Minyak halia boleh dijadikan bahan perisa minuman buah-buahan, konfeksionari, kosmetik dan ubat-ubatan.

Info selanjutnya di : www.kosmo.com.my