Petua Awet Muda


1. Urutkan wajah anda dengan air dari bawah dagu hingga ke atas dahi diiringi selawat ke atas Nabi 3 kali.

2. Gunakan jari telunjuk kedua-dua belah tangan dan letakkan di bawah dagu. Pusingkan jari anda ke pipi, pipi ke hidung dan seterusnya ke bahagian dahi. Lakukan setiap pagi disusuli dengan meminum air suam sebelum mengambil sarapan pagi. Perlu diingat, jangan sekali mengurut wajah anda dari atas ke bawah kerana ia akan mempercepatkan proses kedutan.

3. Sejurus bangun pagi baca doa, amalkan petua ini sebelum mandi dan gosok gigi. Masukkan air dalam mulut selama 10 saat dan selawat 3 kali dalam hati. Kemudian, baru diteguk.

4. Air liur pada awal pagi mengandungi enzim yang boleh menjadi penawar, kemudian barulah menggosok gigi.

5. Baca ayat 35 hingga 38 surah Al-Waqiah setiap kali mandi untuk curahan pertama, mulakan dari kepala.

6. Setelah solat subuh, bacalah surah Yusuf kemudian minum tiga teguk air suam. Mudah-mudahan wajah kelihatan berseri dan awet muda.

7. Lakukan senaman ringan. Hirup udara segar dari luar dan jalan tanpa memakai kasut di halaman yang berumput. Geselkan kaki di atas rumput yang masih berembun.

8. Amalkan memotong kuku atau rambut pada hari-hari baik iaitu Isnin, Khamis dan Jumaat. Mulakan dari telunjuk kanan sehingga kelingking jari kanan, seterusnya kelingking jari kiri ke ibu jari kiri dan diakhiri dengan ibu jari kanan. Amalkan menanam kuku dan rambut yang dipotong atau gugur mudah-mudahan mendapat berkat di dunia dan akhirat.

9. Semasa berdandan pada waktu pagi baca selawat di kedua-dua telapak tangan dan rautkan ke muka beserta niat dalam hati supa diindahkan wajah seperti wajah Nabi Yusuf AS. Amalkan setiap pagi.

10. Ketika makan, janganlah disulam dengan minum air. Minumlah setelah setengah jam selepas makan.

11. Rajin-rajinlah membaca Al-Quran dengan niat ikhlas kerana Allah.

12. Amalkan solat tahajud.

13. Mulakan sesuatu urusan dengan nawaitu yang baik dan niat kerana Allah.

14. Maafkan semua orang sebelum tidur



Credit to : misteriousgrapersz

Teknik Tarik Line Phone Guna Wang Kertas RM2

Handphone ataupun telefon bimbit secanggih mana pun tidak berguna sekiranya coverage tiada kan?. Di dalam lif dan basement tempat parking kereta merupakan antara kawasan 'pantang' bagi handphone (hp). Ini kerana di tempat-tempat tersebut coverage hp amat rendah sehingga 1 bar dan kadang-kadang tiada langsung!

Bayangkan sekiranya korang berada dalam situasi yang yang cemas dan amat memerlukan pertolongan. Tetapi hp mahal korang itu tidak dapat melaksanakan tugasnya dengan cemerlang. Tentu korang mempunyai sebab munasabah untuk berasa kecewa dan menyesal bukan?

Ini satu informasi untuk korang dan sesiapa sahaja yang menggunakan hp 1G, 2G ataupun 3G. Dengan menggunakan wang kertas RM2 sahaja korang boleh mendapatkan full bar untuk hp walaupun di mana sahaja korang berada.

Ini kerana wang kertas RM2 mempunyai satu elemen untuk 'boost up' coverage hp korang. Mungkin korang berasa sedikit hairan. Tetapi percayalah ini merupakan satu kenyataan yang tidak boleh dinafikan!

Kaedah ini sesuai untuk semua pengguna 013, 016, 019, 012, 017, 010, 018 dan sebagainya.

Caranya (Perhatian bila baca dan ikuti langkah-langkah ini dengan teliti) :

Langkah 1 : Off atau matikan hp korang.

Langkah 2 : Lipatkan wang kertas RM2 menjadi sama saiz dengan bateri hp korang.

Kemudian selitkan duit yang telah dilipat tadi bersama bateri hp korang.

Langkah 3 : On atau hidupkankan semula hp. Periksa bar pada hp korang. Semasa hp korang on, pastikan kod 'ID. 10T' tertera pada skrin hp korang.

Sekiranya kod 'ID. 10T' tertera di skrin, hp korang tidak akan mengalami masalah coverage lagi!

*Sila ambil perhatian:

Sekiranya kod 'ID.10T' tidak tertera pada skrin, sila periksa sebuah satelit yang besar di belakang wang kertas RM2 tersebut.

Pastikan sama ada satelit tersebut berfungsi dengan baik atau tidak.




Sekiranya masih tidak berjaya, sila ketuk-ketuk sikit hp korang dengan duit RM2 itu sekali. Sila periksa samada tengkolok Agong jatuh ataupun tidak. Kedudukan tengkolok yang tidak stabil mungkin penyebab mengapa kod 'ID.10T' tidak muncul di skrin hp korang.


Kalau masih tidak berjaya hentakkan hp di dahi korang 10 kali.

Mungkin kod 'ID.10T' dah bertukar menjadi 'IDIOT' ! Sape tahu yer tak??

p/s: hehe.. jgn marah haa...bergurau je...nasib baik la duit RM2 dah tak dicetak lagi. Kalau tak, mesti korang dah cube buat kan..heheh,

credit to : misteriousgrapersz

Peringatan Untuk Kita

Share je .. Peringatan bersama~

Betul ke PrelauncX?

Assalamualaikum..
Pada korang yang dah join prelauncX mesti ade bace ni kan?




Kene unlock dulu baru la boleh dapat reward..heee~Bukan ajak membe join nanti dapat duit free2 je..tu je la wat mase ni.. pada korang yang tau pasal prelaunchX ni meh la share skit..

Makanan kegemaran Rasulullah s.a.w.

Assalamualaikum..
Nak hari ni saya nak share makanan kegemaran Nabi kita... Jom kita tgk nih ..

1-Barli
Bagus untuk demam jika dibuat sup


2-Kurma
Nabi berkata rumah yang tidak mempunyai kurma adalah seperti rumah yang tidak ada makanan.


3-Buah Tin
Buah dari syurga boleh mengubati penyakit buasir.

4-Anggur
Nabi suka buah anggur ianya dapat membersihkan darah,menguatkan buah pinggang dan membersihkan perut.

5-Madu
Ia adalah makanan segala makanan,minuman segala minuman,ubat segala ubat.Mengubati cirit birit jika dibancuh dengan air panas,membuka selera,menguatkan perut dan membuang kahak.Elok diminum diwaktu pagi dengan air suam.

6-Tembikai (segala jenis)
Nabi berkata wanita mengandung tidak akan gagal melahirkan anak yang baik dari segi karater dan wajahnya, digalakan memakannya bagi wanita mengandung.

7-Susu
Nabi berkata susu baik untuk membuang panas badan seperti tangan membuang peluh dari dahi.Menguatkan belakang memperbaiki otak memperbaharui pandangan mata,membuang kelupaan.

8-Cendawan
Baik untuk mata juga perancang keluarga.

9-Minyak Zaitun
Rawatan kulit dan rambut juga melambatkan penuaan,merawat radang perut.

10-Delima
Membersihkan tubuh dari syaitan juga bisikan syaitan selama 40 hari.

11-Cuka
Nabi selalu meminum dengan minyak zaitun (trend yang popular di restoran Italy)

12-Air
Minuman terbaik.Jika dahaga hendaklah disedut perlahan-lahan.Jangan diteguk sebab ianya mudah mendapat sakit pada hati.

Penipuan PrelaunchX


Pada yang join prelauncX meh la bace ni..

Assalamualaikum sebagai pembuka kata. Ramai orang tertanya tanya bagaimana untuk mendapat bayaran daripada website terbaru masa kini iaitu PreLaunchX yg mengOffer anda USD100. Sya pun berminat bnda2 mcm ni.jd sya ikutla. Tetapi selepas menyiasat Rupa2nya ada 'Udang Disebalik Batu'. Sya  akan terangkan kpd anda bagaimana PrelaunchX ini berfungsi. Buat masa skrg memang la PrelaunchX hanya meminta anda utk mencari org utk 'Sign Up' ataupun mendaftar secara percuma dan anda akan mendapat Sign up bonuses dan komisen.Tetapi selepas sahaja Prelaunch ini melancarkan website ini yg berkemungkinan pada bulan 8,anda akan diminta utk membeli barangan yg mereka jual pada harga tertentu.Org dbwh anda jgk perlu membeli kerana tanpa pembelian mereka,anda tidak akn mendpt sebarang komisen.Ia seperti website2 ataupun syarikat2 lain yg ada pada msa skrg dimana anda perlu mengeluarkn modal pda hrga tertentu seperti RM100. Oleh itu,anda jgn la terlalu berharap terhadap PreLaunchX ini kecuali anda memang akan membeli brangan mereka pada masa akan datang.Itu shaja yg dpt sya terangkn secara pendek.Harap anda semua dpt memahami apa yg sya cuba smpaikan.

Copy and Paste dari DUCKINGZ je..hehe


credit to : DUCKINGZ

Buah Kabung 2

Assalamualaikum..
Lepas dah gi tengok yang buah kabung ari tu, saya nak kongsi apa yang saya dah cari ngan member saya.. Yang post sebelum ni saya kate buat nata de coco.. Tapi sebenanye silap sikit.. Bukan buat nata de coco, cume buah dia sama macam yang orang jual nata de coco.. Kat bawah ni contoh dia ..



Ha.. Camni la keadaan dia.. Dalam tu ada buah kabung..warna buah tu tgk pada warna air nih..klu purple air tu,, purple gak la buah,, lau kuning,, kuning la ia..:p.. rase pon best jgak.. Kami pergi hari tu dapat la tgk mcam mane pak cik tu buat mende nih.. Yang proses2 ape kejadah seme yang lain tu tunggu lak untuk next update la..hehe..sampai sini dulu ..salam~

Ayat Maut Seorang Wanita



1. Ok. Fine!
Wanita selalu menyebut perkataan ini jika merasa diri mereka betul dan ingin mengakhiri pertengkaran. Lelaki perlu diam. Tak perlu bersuara jika ingin meredakan keadaan.

2. Bagi saya 5 minit
Hah! Ini memang selalu berlaku. Lebih-lebih lagi kalau nak bersiap keluar pergi jalan-jalan. Amboiiiiiiii. Bukan main lagi nak melaram dan mekap. 5 minit yang mereka cakap sebenarnyer bermaksud 5 jam. Dalam 5 minit yang mereka cakap, lelaki sempat pegi lepak kedai mamak layan bola, balik rumah balik.

3. Tak ada apa-apa
Ayat ini menunjukkan wanita sedang cuba untuk bertenang dan cuba menyembunyikan sesuatu. Mereka menyimpan perasaan marah dalam hati sebab tak nak memulakan pertengkaran. Biasanya pertengkaran seperti ini berakhir dengan aman.

4. Pergilah buat! Tadi kata nak sangat!
Ini adalah cabaran bukan kebenaran. Wanita sebenarnyer tidak memberi kebenaran tetapi hanya ingin menduga lelaki. Jadi, jangan buat.

5. Keluhan kuat
Ini sebenarnya adalah satu ayat. Wanita akan bertindak sebegini jika mereka merasakan tiada guna menghabiskan masa untuk bertengkar berkenaan perkara yang tidak patut dan tiada penting baginya.

6. Tak apa lah
Jika wanita berkata demikian, bermaksud mereka berfikir dalam-dalam tentang bagaimana dan bila anda menerima akibat kesilapan anda

7. Terima kasih
Wanita berterima kasih kepada anda dan jangan persoalkannya. Jawab saja “sama-sama”. Tetapi jika wanita berkata “terima kasih banyak-banyak ye!”, itu bermakna wanita bukan berterima kasih tetapi menyindir lelaki. Jadi, jangan jawab “sama-sama”… hehehehe

8. Apa-apa aja lah! (atau dalam bahasa inggeris, whatever!)
Ini adalah cara paling sopan bagi wanita untuk mengatakan F**K You!. Jadi awas ..jangan dapat ayat ini wahai lelaki.

9. Jangan risau, saya dah tau macam mana nak buat
Wanita berkata demikian selepas mereka berkali-kali menyuruh lelaki berbuat sesuatu perkara tetapi akhirnya mereka yang buat sendiri.

Itulah serba sedikit ayat-ayat maut yang sering diucapkan oleh wanita dalam situasi dan keadaan yang tegang. Apa kata wanita? betul atau tidak .. hanya mereka yang boleh memastikannya …

Credit : Nizarazu

Tip Kawal Marah

Sabda Rasullullah s.a.w :


  1. "Apabila salah seorang dari kalian marah, hendaklah dia diam."
  2. "Apabila salah seorang dari kalian marah sedangkan dia berdiri, hendaklah dia duduk agar kemarahannya hilang."
  3. "Apabila masih belum reda hendaklah dia baring."
  4. "Marah ialah bara api, maka padamkanlah ia dengan berwuduk"
Selamat mencuba~:D

20 Cara Jimat Minyak Petrol



1. Isi minyak di waktu awal pagi atau di waktu suhu sejuk.

Kapasiti minyak petrol lebih banyak pada waktu sejuk berbanding waktu panas di siang hari yang mana ianya mempunyai wap yang berlebihan. Jika anda mengisi minyak di waktu tengah hari, akan kelihatan wap petrol keluar dari tangki minyak anda.

Oleh dengan itu, bagi mengurangkan kerugian petrol anda ‘hilang’ ditelan angin hendaklah jadikan amalan mengisi petrol di awal pagi atau ketika cuaca sejuk.

2. Isi minyak dengan perlahan-lahan

Cara ini adalah supaya cecair petrol dapat masuk sepenuhnya ke dalam tangki dan mengurangkan fenomena wap petrol meruap bebas akan membazirkan minyak anda. Kawal picu dengan menarik secara separuh penuh. Ini dapat mengurangkan wap keluar bersama-sama petrol.

3. Isi minyak semasa tangki separuh penuh.

Ini kerana semakin banyak baki minyak dalam tangki semakin kurang kapasiti ruang udara yang dipenuhi wap sekaligus anda akan dapat lebih petrol dalam tangki yang lebih optimum.

4. Kurangkan beban atau berat kenderaan anda

Buang barang yang tidak perlu seperti timbunan fail-fail, buku-buku atau peralatan kerja anda (kereta anda bukan stor). Penambahan berat sebanyak 50 kilogram meningkatkan penggunaan minyak sebanyak dua peratus.

5. Periksa tekanan angin tayar anda.

Perhatikan tayar anda dan pastikan tekanan angin betul dan mencukupi. Tayar yang kurang angin akan membuatkan kereta menjadi berat dan menyebabkan penggunaan minyak bertambah lima peratus kerana geseran tayar yang berlebihan.

6. Penyelenggaraan

Penalaan enjin yang teruk meningkatkan penggunaan minyak hingga lebih 50 peratus. Jangan malas check tahap palam pencucuh, tali kipas dan penapis udara diperiksa secara berkala. Jika malas (terutamanya wanita) boleh hantar ke bengkel yang bertauliah setiap bulan dan boleh saja suruh mekanik yang periksa.

7. Kelajuan

Lebih perlahan anda memandu, lebih jimat minyak digunakan (dan tidak disaman). Memandu melebihi 90 kilometer sejam (km/j) akan meningkatkan dengan ketara penggunaan minyak.

Secara perbandingan, pada kelajuan 100 km/j, penggunaan minyak bertambah 10 peratus, 105 km/j (15 peratus) dan 110 km/j (25 peratus).
Lihat RPM kereta anda. Jika anda memandu melebihi 3000 RPM berkemungkinan enjin anda memerlukan lebih minyak. Sebab itu kelajuan dan kapasiti enjin memainkan peranan pentin dalam penjimatan minyak.

Dan kalau nak jimat boleh beli kereta tertentu yang mahal kerena teknologi penjimatan minyak mereka lebih maju berbanding kereta murah.

8. Matikan enjin

Jika kereta tidak bergerak, matikan enjin jika sekadar menunggu seseorang atau menunggu traffic light yang sangat lama. Elakkan menekan pedal minyak ketika kenderaan tidak bergerak.

9. Penggunaan gear yang betul

Pilih gear yang sesuai dengan kelajuan. Menggunakan gear rendah untuk kelajuan tinggi menyebabkan pembaziran minyak kerana enjin
menjadi lebih pantas. Jangan malu-malu menggunakan mod ‘ekonomi’ jika kereta anda memilikinya.

10. Penggunaan Brek yang betul

Jika anda sudah tahu di mana hendak berhenti, perlahankan kenderaan secara beransur-ansur. Elakkan brek mengejut.

11. Rancang perjalanan

Merancang perjalanan dapat mengelakkan kesesakan lalu lintas. Ini menjimatkan masa, wang dan mengelakkan tekanan.

Anda juga boleh buat melakukan dua kerja pada satu masa contohnya dengan memaksimumkan sebaik mungkin satu perjalanan anda contohnya semasa anda pulang dari kerja, bolehlah singgah membeli barang keperluan rumah di mana-mana kedai yang berdekatan.

Jadi, anda tidak perlu lagi keluar semasa hujung minggu. Kan jimat minyak macam tu.

13. Minimum penggunaan kenderaan

Kurangkan perjalanan jarak dekat kerana ini meningkatkan penggunaan minyak sebanyak 40 peratus. Kalo dah terlalu dekat elok guna basikal atau motosikal saja berbanding kereta. LC sekarang RM6000 je. Takkan tak mampu kot. Nak lagi jimat pakai motor Honda. Memang jimat :)

14. Tutup air-cond

Apabila cuaca luar sudah sejuk (malam atau di tanah tinggi) eloklah matikan air-cond anda. Selain itu, matikan juga aircond anda bila sudah hampir tiba ke destinasi. Penggunaan minyak bertambah 10% apabila menggunakan aircond.

15. Tutup tingkap kereta

Pastikan tingkap kereta ditutup semasa memandu untuk melancarkan pergerakan kereta. Jika tidak, kereta anda akan mengalamai rintangan angin menyebabkan kereta bergerak perlahan dan menyebabkan anda menekan minyak lebih banyak untuk bergerak.

16. Elak jalan sesak

Kurangkan perjalanan kereta semasa waktu puncak bekerja. Mulakan perjalanan sebelum jalan menjadi sibuk. Kesesakan jalan raya menyebabkan enjin kereta mengalami pembaziran kerana tidak bergerak.

17. Jaga enjin kenderaan

Pastikan enjin berfungsi dengan baik dan sentiasa diservis … Tukar minyak pelincir mengikut jadual selaras dengan cadangan pengeluar kenderaan. Dan
juga gunakan minyak pelincir berkualiti tinggi untuk memaksimumkan keberkesanan enjin. Tanya mekanik bertauliah kalau tak pasti minyak pelincir mana yang terbaik.

18. Sentiasa berkongsi kenderaan

Jika anda dan rakan anda pergi ke tempat kerja yang sama apa bergilir-gilir tumpangkan kenderaan. Selain menjimatkan minyak, kesesakan jalan raya boleh dikurangkan. Itu pun jika semua pengguna jalan raya melakukan amalan ini.

19. Panaskan enjin dengan betul

Biarkan enjin kereta anda sekurang-kurangnya 30 saat sahaja setelah enjin dihidupkan. Tak perlu tekan pedal untuk memanaskan enjin kerana ia akan membazirkan minyak sahaja.

20. Guna NGV

Semestinya penggunaan NGV lebih jimatt berbanding petrol. Sehingga
kini banyak kedai NGV installer/conversion sudah kehabisan stok dan pelanggan terpaksa menunggu giliran.

Credit to : hafizcyber

Najwa Latif ft Sleeq - Untuk Dia