Fakta Lagi la ...

FAKTA - FAKTA (4)
  • Nama paling popular dan banyak digunakan di dunia adalah Muhammad .
  • Ikan yu kehilangan gigi lebih dari 6000 batang setiap tahun, dan gigi barunya tumbuh dalam masa 24 jam sahaja .
  • Julius Caesar tewas dengan 23 tikaman
  • Nama kereta Nissan berasal dari bahasa jepun Ni : 2 dan San : 3. Nissan : 23 .
  • Zirafah dan tikus boleh bertahan hidup lebih lama tanpa air daripada unta .
  • Seorang lelaki lebih mampu membaca tulisan dengan ukuran huruf kecil daripada wanita .
  • 98% dari perkosaan dan pembunuhan dilakukan oleh keluarga dekat atau teman si mangsa .
  • Semut dapat mengangkat beban 50 kali tubuhnya .
  • Pada tahun 1933, watak animasi Mickey Mouse menerima 800,000 surat dari peminat .
  • Titik diatas huruf i disebut ‘title’ .
  • Sebutir kismis yang dijatuhkan kedalam gelas berisi champagne segar akan bergerak naik turun dalam gelas .
  • Benjamin Franklin adalah anak bongsu dari orang tua bongsu keturunan ke 5 dalam keluarga bongsu .
  • Lidah zirafah panjangnya sekitar 50cm
  • Mulut menghasilkan 1 liter air liur setiap hari .
  • Kita bernafas kira-kira 23,000 kali setiap hari .
  • Kod Zip (Poskod) adalah kepanjangan dari ‘Zoning Improvement Plan’.
  • Coca-Cola mengandung Coca (yang merupakan zat aktif pada kokain) dari tahun 1885 sampai 1903 .
  • Rata-rata kita menuturkan 5000 perkataan setiap hari (walaupun 80% dari padanya kita bercakap pada diri sendiri) .
  • Seandainya kuota air dalam tubuh kita berkurang 1%, kita terus merasa haus .

Fakta menarik lagi ...

FAKTA - FAKTA (3)
  • Menara Kuala Lumpur merupakan yang tertinggi di Asia dan ketiga di dunia berharga RM250 juta. Ia berukuran 421 meter tinggi, seberat 100,000 tan, menggunakan 45,000 meter padu konkrit, 5,300 tan keluli tetuli tetulang dan 1,300 tan keluli struktur. 
  • Kuil Batu Caves mengandungi sebanyak 364 mata tangga iaitu dari paras bawah hingga ke dalam gua. Jumlah itu akan menjadi sepanjang kira-kira 170 meter jika mata tangga itu diluruskan menjadi satu garisan. 
  • Lapangan Terbang Antarabangsa Sepang yang dijangka beroperasi pada tahun 1998 berupaya mengendali 45 juta penumpang dan juga mampu mengendali sejuta tan kargo setahun.  
  • Menara kembar Petronas KLCC (Kuala Lumpur City Centre) yang setinggi 88 tingkat akan menjadi bangunan tertinggi di dunia, berukuran 450 meter tinggi. Ketinggian ini tiga kali ganda Kompleks Dayabumi. 
  • Jambatan Pulau Pinang (13.8km) merupakan yang terpanjang di Asia dan menduduki tempat ketujuh di dunia, dibuka pada bulan Ogos 1985. 
  • Kompleks renang Dewan Bandaraya Ipoh, Perak merupakan yang terbesar dan paling moden di Asia Tenggara. Kompleks itu juga adalah kolam renang bergelombang pertama di Malaysia
  • Malaysia adalah pengeksport minyak utama di Asia Tenggara dan merupakan negara ke-21 yang mempunyai simpanan minyak terbanyak di dunia, mengeluarkan 610,000 tong minyak sehari. 
  • Dalam tempoh sepuluh tahun, Proton menguasai 74 peratus pasaran domestik iaitu kira-kira 500,000 unit di jalan raya Malaysia dan 85,000 unit lagi dieksport ke 18 buah negara temasuk United Kingdom, New Zealand dan Australia.  
  • Malaysia merupakan pengeluar minyak sawit nombor satu dunia, mengeluarkan sebanyak 51 peratus daripada jumlah pengeluaran dunia iaitu sebanyak 7.2 juta tan pada tahun 1994 
  • Pokok getah tertua Malaysia yang ditanam 119 tahun dahulu masih dapat dilihat di Kuala Kangsar, daerah pertama menanam pokok getah di negara ini. 
  • Malaysia memiliki 37 buah bank komersil dengan rangkaian 1,246 cawangan di seluruh negara dan Maybank sebagai bank kemersil terbesar; mempunyai 399 cawangan.

PENIPUAN !!

Antara“barangan buatan”yang telah dijadikan ikutan oleh kebanyakan dari kita.

  • Kita diajar dalam buku biologi,buku pemakanan (kajian dan terbitan para kafir ni) bahawa kalau nak dapat vitamin B dan kalau nak tambah darah kita kena makan hati haiwan dan hati ayam.tetapi sebenarnya Nabi kita tidak menggalakkan pemakanan organ dalaman.Nak ikut kafir ke nak ikut Nabi Muhamad?Sebenarnya makan hati ayam dapat melembabkan otak kita sbb hati merupakan organ dimana semua toksin akan dikumpulkan dan dineutralkan.so kepekatan toksin adalah tinggi di hati ayam.makanlah kita toksin tersebut serta bengaplah otak kita umat Islam sebab percaya buku sains keluaran kafir ini.
  • Kita diajar dalam sains bahawa kopi tidak bagus untuk kesihatan.Namun sebenarnya kopi adalah antara minuman kegemaranNabi Muhamadselain susu dan madu.Cuba tengok Yahudi,mereka minum kopi, Starbuck.Profesor di UK yangYahudisemua ada segelas kopi di tangan mereka.
  • Kita diajar memakan kambing tinggi kolesterol,namun kambing juga adalah makanan kegemaranNabi Muhamad.Seolah-olah buku sains ni nak merendahkan pemakanan Nabi kita.Sebenarnya daging kambing adalah daging paling kurang kolesterol.
  • Kita diajar bahawa makan McDonalds adalah bagus,namun sebenarnya McDonalds adalah makanan yang sangat tinggi MSG dan kolesterolnya dan paling banyak lemak tepu trans.
  • Para kafir ni juga menggalakkan kita minum dan makan makanan yang langsung tak berkhasiat,contohnya coke dan maggi.Coke tu sangatlah beracun,pastu sangat tidak bagus untuk kesihatan (gula tinggi, berasid, pH dalam lingkungan 3.5,ada racun tersembunyi).
  • Untuk pengetahuan,para kafir agen dajjal ni gak mengwar-warkan kebaikan minum soya(sebab USA merupakan pengeluar soya terbesar),namun sebenarnya soya dapat melemahkan kejantanan lelaki dan mengurangkan kesuburan lelaki dan perempuan.selain itu juga soya dapat meningkatkan risiko kanser payudara,kanser ovari,kanser prostat,serta melemahkan otak dan tulang sbb dalam soya ada hormon estrogen yang sama dgn estrogen kat wanita. pastu soya ada phytic acd yang membuatkan penyerapan kalsium,magnesium dan zinc yang penting untuk badan kita terjejas.

CREDIT TO : DINAR EMAS

    FAKTA LAGI

    FAKTA - FAKTA (2)
    • Bom atom pertama dibina mengambil masa selama 3 tahun dengan kos AS$3 bilion dan memerlukan saintis, jurutera dan tenaga pekerja yang ramai.
    • Maharaja Morocco, Moulay Ismail (1672 - 1727) mempunyai 525 anak lelaki dan 342 anak perempuan yang dilahirkan oleh 1,703 orang isterinya.
    • 90 peratus pengeluaran beras dunia adalah dari benua Asia dengan China sebagai pengeluar terbesar iaitu 177.7 juta tan metrik berbanding Malaysia 2.17 juta tan metrik.
    • Masyarakat Cina memerlukan 600,000 peti limau mandarin untuk merayakan Tahun Baru Cina. Ini bermakna mereka membelanjakan RM12 juta untuk membeli limau sahaja.  
    • Pulau Batu Hairan, 65 kilometer ke timur laut Kudat, Sabah merupakan pulau terbaru wujud di dunia. Pulau ini mempunyai keluasan 0.77 hektar dan 3.1 meter tinggi, ditemui pada 14 April 1988. 
    • Papua New Guinea dianggarkan mempunyai 4 juta penduduk, menggunakan paling banyak bahasa di dunia iaitu 869 kesemuanya. Setiap bahasa digunakan oleh lebih 4,000 orang penduduk. 
    • Penerbit komersil maklumat hak cipta, MicroPatent, Connecticut, Amerika Syarikat, memiliki koleksi 1,730 CD-ROM yang mengandungi hampir 20 juta halaman senarai pemilik hak cipta utiliti di seluruh Amerika Syarikat 
    • Telekom Malaysia merupakan pengendali utama telekomunikasi di negara ini, mempunyai sebanyak 29,700 kakitangan di seluruh negara. Ia membekalkan kemudahan telefon kepada 2.7 juta penduduk Malaysia; nisbah 15 buah telefon bagi setiap 100 penduduk.  
    • Kesesakan lalu lintas paling buruk direkodkan pada 12 April 1990 apabila 1.5 juta kenderaan berbaris panjang menyeberang sempadan Jerman Timur dan Jerman Barat. 
    • Hutan hujan tropika Malaysia berusia 130 juta tahun dan dipercayai sebagai hutan yang paling tua di dunia. Terdapat sehingga 180 jenis pokok dalam satu hektar hutan tersebut. 
    • Gua Gomantung di Sabah merupakan tempat kediaman lebih sejuta burung layang-layang. Sarang burung itu dieksport ke Hong Kong dan Singapura dengan harga RM8,750 sekilogram untuk dijadikan sup. 
    • Pelabuhan Barat di Pulau Indah berharga RM1.2 bilion mampu mengendalikan 12.1 juta tan kargo setahun. Jumlah sebanyak itu memerlukan masa 10 hingga 12 tahun jika dikendalikan oleh pelabuhan Pasir Gudang dan Pulau Pinang. 
    • Sungai Rajang di Sarawak merupakan sungai yang terpanjang di Malaysia, berukuran 563 kilometer. Ukuran tersebut boleh menghubungkan Muar dengan Butterworth. 

    Fakta-Fakta

    Setelah aku mencari - cari ,, akhirnya ,,,,,, Ini la yang aku nk kongsikan bersama korang ......

    FAKTA - FAKTA (1)
    • Jambatan gantung terpanjang didunia adalah di Lapangan Terbang Antarabangsa Haneda yang berukuran 124 meter panjang dan 4 meter lebar,bahagian tengah pula bersambung untuk memudahkan ia diangkat apabila kapal lalu dibawahnya.
    • Ratu anai-anai boleh hidup selama 500 tahhun dan menghasilkan 30,000 telur setiap hari.
    • Dianggarkan 80 peratus haiwan di muka bumi adalah serangga.
    • Tiram boleh mengubah jantinanya beberapa kali sepanjang hayatnya.
    • Ngauman singa boleh kedengaran sejauh 3 kilometer
    • Badak air mampu berlari lebih pantas daripada manusia.
    • Kerosakan otak akan berlaku jika suhu meningkat melebihi 41 darjah celcius.
    • Ketika bersin,semua organ dalam badan tidak berfungsi termasuk jantung.
    • Nama semua benua bermula dan berakhir dengan abjad yang sama iaitu A.
    • YO-yo merupakan senjata bahaya di Filipina.
    • Secara purata,seseorang manusia minum air sebanyak 8000 gelen air sepanjang hidupnya.
    • Secara purata,seseorang menghabiskan masa selama 2 tahun untuk bergayut di telefon sepanjang hayatnya.
    • Apabila seseorang bercakap,secara purata 300 titisan air liur akan keluar dalam tempoh seminit.
    • Mateorit yang jatuh di Hoba West, Afrika, pada tahun 1920 merupakan yang terbesar dan paling berat pernah gugur ke bumi. Ia berukuran 2.7 meter panjang dan 2.4 meter lebar dengan jumlah berat 60 tan
    • Motor elektrik terkecil di dunia berukuran 0.04sm iaitu lebih kecil daripada kepala jarum peniti, dibina oleh William MCLellan dari Amerika Syarikat. Ia mengandungi 13 bahagian dan pergerakan motor itu hanya boleh dilihat menerusi mikroskop. 
    • Ukuran red kangaroo ketika dilahirkan ialah dua sentimeter, tetapi ia membesar sehingga 2.6 meter panjang. Haiwan itu boleh melompat sejauh lebih 12 meter dalam satu lompatan dan berupaya bergerak dengan kelajuan 48 km sejam.
    • Logam osmium adalah bahan yang paling tumpat di dunia iaitu enam kali lebih tumpat daripada emas. Jongkong osmium setebal saiz wang kertas seringgit adalah seberat 2.4 kilogram. 
    • Kereta api penumpang terpanjang di dunia berukuran 1,733 meter panjang dicatatkan di Belgium pada tahun 1991. Ia mengandungi 70 buah gerabak, sebuah lokomotif elektrik dan seberat 2,786 tan.
    • Kelajuan maksimum 39,897km sejam yang dicapai oleh Apollo 10 merupakan yang terpantas pernah dicatat manusia. Kelajuan itu 15.4 kali ganda Tupolev Tu-14, pesawat penumpang paling laju di dunia. 

      Kelebihan Pokok (Red Edged Dracaena)

      Red Edged Dracaena





      • Tidak dapat hidup dalam panas terik ..
      • Tanaman yang efektif dalam membersih udara ..
      • Cepat mengesan udara yang bertoksin ..
      • Membuang toksin di udara iaitu formaldehyde ..
      • Turut membuang toksin xylene dan trichloroethlene





      LaMborGhiNi ...

      2012 Lamborghini Aventador LP700-4

      VEHICLE TYPE: mid-engine, four-wheel-drive, 2-passenger, 2-door coupe
      BASE PRICE: $379,700
      ENGINE TYPE: DOHC 48-valve V-12, aluminum block and heads, port fuel injection
      Displacement: 397 cu in, 6498 cc
      Power (SAE net): 691 bhp @ 8250 rpm
      Torque (SAE net): 509 lb-ft @ 5500 rpm
      TRANSMISSION: 7-speed automated manual
      DIMENSIONS:
      Wheelbase: 106.3 in Length: 188.2 in
      Width: 79.9 in Height: 44.7 in
      Curb weight (C/D est): 3800 lb 
      PERFORMANCE (C/D EST): 
      Zero to 60 mph: 2.9 sec
      Standing ¼-mile: 11.0 sec @ 130 mph
      Top speed: 217 mph
      FUEL ECONOMY (C/D EST):
      City/highway driving: 10/14 mpg 
      Credit to : lamborghini
      2012 Lamborghini Aventador LP700-4 interior

      2012 Lamborghini Aventador LP700-4
      2012 Lamborghini Aventador LP700-4 6.5-liter V-12 engine


      This is my favorite car !!